fredag 17. juni 2016

Bottarga - om å sette seg i respekt på restaurant

Det ligger en liten, ganske unnselig restaurant i samme kvartalet som jeg bor, i Sant-Gilles. Den heter Sale Pepe Rosmarino, italiensk, og ser sånn ut....


Jeg har gått forbi den mange ganger, og tenkt at jeg skulle nok prøve å spise der. Det ble gjort første gang for noen dager siden. Og jeg angret umiddelbart på at jeg ikke hadde gjort det før, altså besøkt den restauranten. For her var det både enkelt, rimelig, god stemning, hyggelig og ikke minst fabelaktig pasta.
 
Men nå en liten tildragelse jeg syntes var morsom. Først tilbake i historien, for omtrent ti år siden, da datter Rikke var på utveksling i Italia, Sardinia. Vi besøkte henne der, hun bodde ved en innsjø vest på Sardinia, i byen Cabras. Der drev de fiske av en ørretfisk som visstnok bare finnes akkurat der. Og rogna røkte de og brukte i forskjellige matretter, blant annet med pasta. Bottarga kalte de dette. Og egentlig litt overraskende smakte dette aldeles nydelig. Små rogn som smalt litt i munnen når man tygger.
 
Men det er der man spiser det, jeg har ikke vært borti det siden. Ikke før nå. For da servitøren på Sale Pepe gikk gjennom menyen for meg, hadde han nettopp Bottarga. Da jeg etter gjennomgangen bestilte en pasta Bottarga, så han alvorlig på meg og sa at "it is smoked fisheggs!?" Han trodde visst ikke jeg var klar over hva jeg ville begi meg ut på, og ville advare. Jeg svarte "yes, from Sardinia, isn't it?" Han løftet øyenbrynene litt og smilte OUIII, med tydelig respekt i stemmen og blikket. Han tror nok jeg er en matkjenner av format. Jeg lar ham tro det.
 
Slik så det altså ut, smakte utrolig godt og kan anbefales...

Bottarga
Og skal du til Brussel, prøv denne restauranten. Den har adressen Rue Berckmans 98. Det er som regel fullt der, så ring +32 2 538 90 63 og be om bord.

Slik ser inngangspartiet ut. Det kan være greit å vite, for ellers kan det være lett å gå forbi, unnselig som det er ..
Bon appetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar