lørdag 25. juni 2016

Nasjonalt utvalg for bosetting av flyktninger på besøk i Brussel

Mitt siste oppdrag i Brussel var å ta imot det norske nasjonale utvalget for bosetting av flyktninger, der jeg for øvrig selv er medlem som representant for KS og kommunesektoren. I tillegg til ordinært møte, der vi blant annet skulle ta stilling til bosettingstallene for neste år, var det også et ekstenrt faglig program.


Leder ved KS Brusselkontor, Åse Erdal, ga en oversiktsforelesning om EU, EØS og KS sitt arbeid i Brussel, og relaterte dette blant annet til situasjonen på migrasjonsområdet i Europa. Det siste temaet fulgte jeg opp med en presentasjon av mine "funn" innenfor migrasjonstematikken mens jeg har vært her nede. Det har jo vært et topp prioritert tema i EU siden i fjor, og vil nok være det en god stund fremover. Videre hadde vi besøk av Julie Bodson som leder arbeidet med Duo for a Job.


 
Og vi hadde besøk av justisrådene Torill Myhren og Thomas Hansen fra den norske EU-delegasjonen.

 
Så var det slik at Geir Barvik, administrerende direktør i IMDI, og leder av utvalget skal slutte. Dette var dermed det siste møtet hans, så han fikk overrakt en Tintinfigur som minne fra utvalget. Med egen Tintin-sveis for anledningen, ble den avtroppende foreviget med utvalgets kvinnelige medlemmer ringside...
 
Unni Skår, Bodil Sivertsen, Geir Barvik, Marit Sjaastad, Nina Gran og Anne Karin Hamre

1 kommentar: